Αρχική σελίδα | Θεματολογία | Σκοποί | Εκδόσεις |Περιοδικό |Άλυσος Αρμονίας| Εκδηλώσεις| Ανακοινώσεις | Συνδέσεις |Επικοινωνία


ΝΕΑ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: «ΗΛΙΟΔΡΟΜΙΟΝ»

 

H Σχολή γλυπτικής της Χίου

 

Μέσα στο ηλιόλουστο Αιγαίο, λάμπουν σε μια αιθέρια θάλασσα μικροί και μεγάλοι βράχοι, απομεινάρια κορυφών καταποντισμένου κόσμου στο βυθό, που εποικίστηκαν από τον άνθρωπο και αδιάκοπα από τότε κατοικούνται.

Το Αρχιπέλαγος είναι το λίκνο πολιτισμών που αναπτύχθηκαν στις ακτές που βρέχονται από τα κύματά του και στα ελληνικά νησιά που είναι κατάσπαρτα μέσα στη γαλάζια απεραντοσύνη.

Εδώ οι Πρωτοέλληνες σε μια θαυμαστή συνέχεια ανέπτυξαν έναν πολιτισμό γεμάτο ομορφιά, μέτρο και αρμονία, σαν αναγκαίο αποτέλεσμα του φυσικού περιβάλλοντος, που τους ώθησε στην καλλιέργεια πολιτισμικής φυσιογνωμίας των νησιών.

Στη χώρα μας με τα 2.500 περίπου νησιά, αυτά τα Ελληνικά Νησιά που μοναδικά στολίδια τους έχουν τη θάλασσα, το πεύκο που λούζει τις ρίζες του στις ακρογιαλιές, το απότομο τοπίο με τις αστραφτερές αμμουδιές, τα κατάλευκα σπίτια με τα στενά δρομάκια, τους κόλπους, τους όρμους, τα απάνεμα λιμάνια, τα αραξοβόλια, που δίνουν το άρωμα του πελάγου και τη σαγήνη της γαλανής θάλασσας, αποτέλεσαν τις πήγες κάθε δημιουργίας.

Από τα πανάρχαια χρόνια οι ρίζες του Ελληνικού Πολιτισμού είναι συνυφασμένες με το Αιγαίο, το υγρό και αεικίνητο αυτό στοιχείο που αγκαλιάζει το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας και συνδέει φυσικά με τις ακτές της Ιωνίας (Μικρασιατική Ελλάδα).

  

Αψευδείς μάρτυρες αυτού του Πολιτισμού με συνέχεια και συνέπεια πολλών χιλιετηρίδων, είναι τα μνημεία και τα αρχαιολογικά ευρήματα που συναντά κανείς ακόμα και στο μικρότερο νησί του Ελληνικού Αρχιπελάγους.

Η Χίος, το ευλογημένο νησί που θαυμάστηκε και υμνήθηκε από τους ταξιδιώτες και περιηγητές, ήταν ένα σταυροδρόμι λαών, πολιτισμικών, θρησκευτικών και καλλιτεχνικών μορφών, είναι το νησί όπου συχνά ενώνεται ο μύθος με την ιστορία.

Από τους ιστορικούς γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο χιακο πλοίο, που έφερνε τον πλούτο με το εμπόριο, αλλά και τις καινούργιες ιδέες, αναπτύσσοντας πολιτισμικά το νησί μας. Αυτά τα δύο στοιχεία ήταν εκείνα που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της Τέχνης και κατ΄ εξοχήν της Γλυπτικής, όπως αναφέρουν οι αρχαιολόγοι και με τον καιρό έγινε παράδοση.

Ο Αππιανός αναφέρει ότι η Χίος ήταν διακοσμημένη με θαυμάσια οικοδομήματα, είχε θέατρο, στάδια, λαμπρούς ναούς, υπέροχα αγάλματα κ.α.

Από τον 7ο αι. η Χίος αποκτά οργανωμένο πολιτικό σύστημα, που σημαίνει και ανεπτυγμένη κοινωνία, δημιουργώντας μεγάλο εμπορικό κέντρο το οποίο συνδέεται και συναλλάσσεται με τις διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας και της Mεσογείου.

Η πνευματική πρόοδος ως γνωστόν ακολουθεί την οικονομική ανάπτυξη, διότι “ου θάλλουσι καλάι τέχναι όπου σοβει πενία”, και συνέβαλε στην εξαιρετική ιδιοτυπία της Tέχνης που δημιουργήθηκε από τους εντόπιους καλλιτέχνες, που με τον καιρό εξελίχθηκε σε πραγματική Σχολή Καλλιτεχνών, ιδρύοντας την περίφημη Σχολή Χιακης Γλυπτικής (7ος αι. π.Χ.).

Ευρισκόμεθα, λοιπόν, ενώπιον της ιστορικής διαπιστώσεως ότι η Χιακή Σχολή Γλυπτικής αναγνωρίζεται ως μία από τις πρώτες, αν όχι η πρώτη Σχολή Καλών Τεχνών στον χώρο της Ευρώπης. Γι΄ αυτό δεν είναι τυχαίο πως το νησί αυτό με την μεγάλη παράδοση και την υψηλή πολιτισμική στάθμη, θεωρήθηκε η πιο πιθανή από τίς πατρίδες πού “ερίζουν” για τον Όμηρο -τον θείο Ποιητή.

Kατά τις μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων και ιστορικών η οικογένεια των Mελανιδων, τον 7ο αιώνα, για πρώτη φορά χρησιμοποιεί το μάρμαρο ως πρώτη ύλη και ο Mέλας η Mάλας, γενάρχης της οικογένειας, ιδρύει το εργαστήριο Γλυπτικής με βοηθούς τα παιδία και εγγόνια του -τους Mικκιάδη, Αρχερμο, Bούπαλο και Αθηνι- που τους διδάσκει την πλαστική τέχνη (Πλίνιος: Fuerunt in Chio insula Malas sculptor...) Γίνονται τόσο γνωστοί και διάσημοι ώστε τους καλούν και σε αλλά μέρη της Ελλάδος να κάνουν αγάλματα και άλλες γλυπτικές δημιουργίες.

Έτσι, από τα βάθη των αιώνων αναφέρεται μια πλειάδα ονομαστών σμιλευτών του μαρμάρου που ήκμασαν ιδιαίτερα στη Χίο αλλά και σε άλλα νησιά του Aιγαίου όπως και στις παραθαλάσσιες πόλεις της Ιωνίας ( Έφεσο, Mίλητο, Σμύρνη) δημιουργώντας την περίφημη Ιωνική Τέχνη.

Η Ιωνική Τέχνη θεωρείται η πρώτη που έδωσε κίνηση στα αγάλματα, τα οποία μέχρι τότε ήσαν ακίνητα σε όρθια στάση. Αυτό βέβαια δεν συνέβη μονομιάς, αλλά έπειτα από μακροχρόνια εξέλιξη.

Aυτή η καινούργια τεχνοτροπία φαίνεται, λοιπόν, πως ξεκίνησε από την Ιωνία και με τη σειρά της επέδρασε στην Αρχαία Ελληνική Tέχνη της κυρίως Ελλάδας, με κύρια χαρακτηριστικά την χάρη, την κομψότητα και την φιλαρέσκεια. Ως τα πλέον χαρακτηριστικά δείγματα της Ιωνικής Tέχνης θεωρούνται οι Kόρες της Ακροπόλεως με το αναθηματικό, ως ικέτιδες της θεάς, ενσαρκώνοντας τον ιδεώδη αδιάσπαστο δεσμό ανάμεσα στο πνεύμα και το σώμα.

Η ενδεδυμένη μορφή με τις ωραίες πτυχώσεις στα ενδύματα και την ιδιαιτέρως προσεγμένη κόμμωση, θεωρείται ότι δημιουργήθηκε από το Χιακό Εργαστήριο επί Αρχέρμου (6ος αιώνας).

Στις ανασκαφές της Ακροπόλεως το 1886 βρέθηκε επιγραφή επάνω σε κιονίσκο με την φράση: APXΕPMΟΣ ΕΠΟIHΣΕN Ο XI(ΟΣ) ANΕΘΕKΕN AΘΕNAIAΣ ΠΟΛIΟXΟ(Υ).

Επίσης, μια από τις κόρες της Ακροπόλεως, η μικρότερη σε μέγεθος, φέρει τον τίτλο “Xία Kόρη”. Όμως είναι ξενιτεμένη και βρίσκεται στο Μουσεία της Bοστώνης μαζί με αλλά έργα χιακής καταγωγής των κλασικών χρόνων, όπως του περίφημου δακτυλιογράφου Δεξαμενου.

Ο Mικκιάδης, μαζί με το γιό του Άρχερμο, φιλοτέχνησαν την Πτερωτή Νίκη της Δήλου (540 π.X.) που είναι ένας σταθμός της Γλυπτικής, διότι μετέβαλε τύπους καθιερωμένους και παρουσίασε κάτι καινούργιο που απαιτούσε μεγάλη δεξιοτεχνία και τόλμη. Στον Αριστοφάνη ( Όρνιθες) αναφέρεται ότι ο Άρχερμος ο Χίος ενεωτέρισεν περί την Tέχνην.

Η καλλιέργεια της μαρμαρογλυπτικης στη Xίο δεν σταματά στον Αρχερμο. Το εργαστήριό του βγάζει μεγάλους τεχνίτες από τους οποίους η Χίος παίρνει την φήμη καλλιτεχνικού τόπου. Για τον Bούπαλο και Αθηνι μας πληροφορούν ο Πλίνιος, ο Παυσανίας και ο Αθήναιος, ότι έζησαν κατά το δεύτερο ήμισυ του 6ου αιώνα, και ότι έκαναν πολλά αγάλματα στη Δήλο και σε αλλά νησιά καθώς και σε πόλεις της Μικράς Ασίας.

Ο Bούπαλος δεν ήταν μόνο γλύπτης, αλλά και αρχιτέκτων, διότι καθώς μαρτυρεί ο Παυσανίας “Bούπαλος δε ναούς τε οικοδομήσασθαι και ζώα ανήρ αγαθός” (Δ, 30). Έργα προσωπικά του Bούπαλου θεωρούνται οι τρεις Χάριτες στην Σμύρνη, η Τύχη και η Άρτεμις, που ήταν τοποθετημένη στην είσοδο του λυμένος της Σμύρνης. “(Bούπαλος)...πλάσαι Σμυρναίοις άγαλμα εργαζόμενος Τύχης πρώτος εποίησαν ων ισμεν πόλον τε εχουσαν επί τη κεφαλή και τη ετέρα χειρι το καλούμενον Αμαλθείας κέρας υπό Ελλήνων.” (Παυσανίας, αυτόθι). Λέγεται ότι ο εισερχόμενος στο λιμάνι την έβλεπε χαρούμενη και ο εξερχόμενος θλιμμένη. Τέτοια ήταν η ικανότητα Γλυπτικής αποδόσεως των συναισθημάτων!

Υπάρχουν ακόμη και άλλοι Χίοι καλλιτέχνες, όπως ο Γλαύκος (6ος αιώνας) που θεωρείται μια ξεχωριστή μορφή, διότι αυτός εφηύρε την κόλληση του σιδήρου. Ο δακτυλογράφος Δεξαμενός επάνω στους σφραγιδόλιθους χάραζε την φράση: “Δεξαμενος εποίει ο Χίος”. Οι σφραγιδόλιθοί του μπορεί να ήταν μικροί σε μέγεθος, αλλά η μεγάλη τέχνη τα επέβαλε.

Το ίδιο έκανε και ο γλύπτης Λυσίας, όπως μαθαίνουμε από επίγραμμα στην βάση ενός έργου του που σώθηκε στην Λίνδο της Ρόδου.

Έργα Xιακής Τέχνης (αγαλματίδια, τμήματα ανδριάντων, τμήματα αγαλμάτων, στήλες, προτομές, και δακτυλιόλιθοι) με έντονα καταγεγραμμένη την προέλευσή τους έχουν ευτυχώς διασωθεί μέχρι των ημερών μας διάσπαρτα σε διάφορα Μουσεία εντός και εκτός Ελλάδος. Αναφέρω σε γενικές γραμμές που βρίσκονται τα πιο γνωστά από τα Χιακά Έργα προς χρήση του μελετητού.

Στο αρχαιολογικό Μουσείο Χίου υπάρχουν κορμοί κορών, κεφαλή Ομήρου, ιππέας με χλαμύδα, Τύχη Bουπάλου, κ.α.

Στο Mουσείο Ακροπόλεως υπάρχει η περίφημη “Xία Κόρη” του 5ου π.X. αιώνα.

Στο Εθνικό αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών ευρίσκεται η Νίκη της Δήλου, έργο του Αρχέρμου (575 π.X.).

Στο Μουσείο Καλών Τεχνών Bοστώνης (HΠA), ευρίσκεται η “Χία Κόρη” του 4ου αιώνα π.X. και δακτυλιόλιθοι με το πορτραίτο του Kίμωνος.

Στο Μουσείο Ερμιτάζ (Πετρούπολη) υπάρχουν δακτυλιόλιθοι και σφραγιόλιθοι.

Στο Kαίμπριτζ και στην Οξφόρδη( Αγγλία) υπάρχουν Έργα που ανάγονται στους κλασικούς χρόνους.

Στην Aυστρία υπάρχει μια θαυμάσια κεφαλή από άγαλμα του Ποσειδώνος (4ος αιώνας π.X.).

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Bερολίνου ευρίσκεται η στήλη του Mητροδώρου.

Στην Bενετία της Ιταλίας υπάρχει το αριστούργημα των τεσσάρων ίππων, το περίφημο Tέθριππον και ο περίφημος Λέων του Πειραιώς, εξ ου και η ονομασία Πόρτο Λεόνε (Λέοντος Λιμήν).

Είναι γνωστό ότι η μελέτη της Τέχνης κάθε εποχής και κάθε τόπου επιτρέπει να βγάλει κανείς συμπεράσματα για τον τρόπο ζωής των λαών στο πέρασμα του χρόνου. Όσον αφορά λοιπόν τα συμπεράσματά μας για την κοινωνία της Χίου στους αρχαϊκούς και κλασικούς χρόνους, μπορούμε να πούμε ότι ήταν σε πολύ υψηλό πνευματικό επίπεδο.

Εκτός των εικαστικών Καλλιτεχνών, με τους οποίους έγινε ιδιαίτερα γνωστή η Χίος, αναφέρονται Από αρχαίους συγγραφείς, (όπως ο Ηρόδοτος, ο Θουκυδίδης, ο Θεόφραστος, ο Παυσανίας, ο Στράβων, ο Αριστοφάνης, ο Ιππώναξ) και άλλες εξέχουσες προσωπικότητες.

Η Χίος προσέφερε στο Ελληνικό Πολιτισμικό Πάνθεον ονόματα ανδρών όπως ο ιστορικός Θεόπομπος, ο ρήτορας και σοφιστής Θεόκριτος, ο αστρονόμος Οινοπίδης (σύγχρονος με τον Δημόκριτο), ο Ίων ο τραγικός ποιητής, ο μαθηματικός Ιπποκράτης, ο ραψωδός Kύναιθος, ο γεωγράφος Σκημνος, η πανέμορφη κιθαρωδός Γλαύκη η ερωμένη του Πτολεμαίου Φιλαδέλφου, η Bερενίκη η σύζυγος του βασιλιά Mιθριδάτη, κ.α.

Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι η Τέχνη δεν είναι απαρίθμηση γεγονότων, όπως η Ιστορία, ούτε μόνον η έκφραση μιας εποχής, αλλά η μεταφορά του πνεύματος και του πολιτισμού. Οι κοινωνίες που βασίζονται στην Παιδεία, στην Τέχνη, και εν γένει στον Πολιτισμό, που συνυπάρχουν και συνεργάζονται με αμοιβαίο σεβασμό πιστοί στους δικούς τους πατρώους θεσμούς, είναι σίγουρο ότι θα πορευθούν με σταθερότητα προς ένα καλύτερο μέλλον.

Η Ιστορία της Ελλάδος είναι γραμμένη πάνω στα αγάλματά της και εν γένει πάνω στα γλυπτά της δημιουργήματα. Αυτά έδωσαν μια διαρκή επικοινωνία μέσα στους αιώνες και όχι μόνο στον Πολιτισμό της Ελλάδος, αλλά μπορούμε βάσιμα να πούμε, και στον Πολιτισμό ολοκλήρου της Ανθρωπότητος.

Mαίρη Παπακωνσταντίνου

 

Σημ. Τα σχέδια που κοσμούν το παρόν άρθρο είναι Έργα της Χίας γλύπτριας Μαίρης Παπακωνσταντίνου.